چاپ        ارسال به دوست

ترویج مصرف کالاهای داخلی؛ مولفه اساسی در اقتصاد مقاومتی

احکام و دستورهای بسیاری در دین مبین اسلام برای مدیریت صحیح مصرف وجود دارد و بخش های مهمی از آموزه های اقتصادی دینی به حوزه مصرف و چگونگی مدیریت آن اختصاص یافته است؛ چرا که مدیریت مصرف موجب ثبات اقتصادی و افزایش کمی و کیفی بهره وری می شود و با اصلاح الگوی مصرف و نهادینه شدن روش صحیح استفاده از منابع کشور، می توان این شاخص ها را بهبود بخشید و گام های مؤثری را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف آن از جمله رهایی از اقتصاد وابسته و حرکت در مسیر رشد و توسعه برداشت.

استفاده از محصولات داخلی و خرید کالای ایرانی به عنوان یکی از شاخصه های مهم الگوی مصرف، شناخته می شود که زمینه و بستر رونق تولیدات داخلی را فراهم می آورد و به کاهش میزان واردات کشور منجر می شود و استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج و ارتقای تکنولوژی را در سطح کلان تر تضمین می کند. 

البته برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت پذیری نیز از جنبه های مهمی به شمار می رود که تولیدکنندگان باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند تا مصرف کنندگان کالاهای داخلی به دلیل کیفیت این کالاها، تمایل بیشتری به مصرف آنها نشان دهند و از کالاهای خارجی کمتر استفاده کنند و بدین ترتیب کشور را در مسیر دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی قرار دهند. 

تاثیرگذاری مدیریت مصرف و مصرف کالاهای داخلی سبب شد تا آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری بند چهارم سیاست های اقتصاد مقاومتی را به «مدیریت مصرف با تاکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید» اختصاص دهند. 

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با توجه به اهمیت مدیریت مصرف و ترویج استفاده از کالاهای داخلی برای دستیابی به سیاست های اقتصاد مقاومتی با «حجت الله عبدالملکی» عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و عضو شورای اقتصاد مقاومتی در صدا و سیما به گفت و گو پرداخت. 

 الگوی نامناسب مصرف و استقبال نکردن از کالاهای ملی؛ دشمن داخلی اقتصاد ایران 

عبدالملکی با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی متناسب با شرایط کنونی ایران تنظیم شده است و به عنوان نسخه معاصر نظام اقتصادی اسلام به شمار می رود که اتخاذ این سیاست نتیجه موانع در ابعاد داخلی و خارجی محسوب می شود. یکی از انواع این مشکلات داخلی همان ناکارآمدی اقتصادی ایران است که به الگوی نامناسب مصرف ارتباط دارد. 

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه افزود: یکی از ضرورت ها برای تجلی یافتن نظام اقتصادی اسلام و در نتیجه اجرای کامل اقتصاد مقاومتی، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف و ترویج استفاده از کالاهای داخلی است. از این رو الگوی نامناسب مصرف را باید دشمن اقتصاد ایران نامید؛ چرا که این الگوی ناکارآمد از پیشرفت های اقتصادی جلوگیری می کند. کشوری که همزمان با اجرای سیاست های توسعه ای خود، بتواند مصرف را در جامعه مدیریت کند به عنوان یک کشور پیشرفته و موفق‌ در حوزه اقتصادی معرفی می شود. 

ترویج مصرف کالاهای داخلی؛ مولفه ای مهم برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی 

عضو شورای اقتصاد مقاومتی در صدا و سیما، ترویج مصرف محصولات داخلی و استفاده نکردن از کالای خارجی را مولفه ای مهم در دستیابی به اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: در ایران کالاهای خارجی به 2 شکل مصرف می شود؛ یک نوع کالاهایی که در داخل کشور تولید نمی شود و محصولاتی که از نظر کیفیت و قیمت میان تولید داخل و خارج، اختلاف فاحشی وجود دارد اما صورت دیگر استقبال مردم از اجناس خارجی زمانی است که کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود نه تنها از نظر کیفیت و قیمت با مشابه خارجی اختلافی ندارند بلکه گاهی کالاهای تولید داخل به مراتب از کالاهای خارجی بهتر نیز است اما جامعه همچنان اصرار دارد که کالاهای خارجی استفاده کند که این امر 100 میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت وارد می کند. 

استاد اقتصاد اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که برندگرایی، تبلیغات و غفلت سه عامل مهم در مصرف بیش از اندازه کالاهای خارجی در کشور است، افزود: در کشور کالاهای خارجی به دلیل این که برند هستند مصرف می شود و تبلیغات نیز نقش مهمی در این باره دارد؛ چرا که تبلیغات به مردم القاء می کند که کالاهای خارجی کیفیتی بهتر از کالاهای داخلی دارند در صورتی که این مساله حقیقت ندارد. همچنین گاهی اتفاق می افتد که مصرف کننده به دنبال کالاهای خارجی نیست و این فروشنده ها هستند که از این غفلت استفاده می کنند و کالاهای خارجی را به فروش می رسانند. بنابراین برای اصلاح الگوی مصرف و در نتیجه دستیابی به اقتصاد مقاومتی باید مصرف کالاهای خارجی کاهش یابند. 

مدیریت بهینه مصرف؛ گامی در مسیر اقتصاد مقاومتی 

وی دومین مولفه اصلاح الگوی مصرف را کاهش اسراف عنوان کرد و بیان داشت: در ایران مردم در انرژی، کالاهای اساسی و... بیش از استانداردهای موجود، مصرف می کنند که این امر از یک طرف باعث به وجود آمدن تورم می شود و از طرفی نیز منابعی که می توانست برای تولید محصول های دیگر کاربرد پیدا کند به هدر می رود و این امر به نوبه خود خسارت های جبران ناپذیری برای تولید و اقتصاد ملی به بار می آورد و در نتیجه شکنندگی اقتصاد بیشتر می شود. از این رو برای اصلاح الگوی مصرف و رسیدن به اقتصاد مقاومتی نیاز است تا مردم در مصرف خود مدیریت و حد بهینه مصرف را رعایت کنند. 

کاهش تجمل گرایی؛ زمینه ساز دستیابی به اقتصاد مقاومتی 

عبدالملکی سومین مولفه اصلاح الگوی مصرف را کاهش تجمل گرایی دانست و یادآور شد: تجمل گرایی یکی از آسیب های جدی اقتصاد ایران است که در سطح فردی، خانوادگی، کلان و سازمان ها وجود دارد؛ یعنی کالاهایی با قیمت گران اما با کارآیی کمتری در جامعه استفاده می شود. برای نمونه در بعضی شرکت ها از خودروهای گران قیمت خارجی برای کارهای روزمره داخل شهری بهره می برند در حالی که در بسیاری از وزارتخانه ها از خودروهای داخلی استفاده می شود. از این رو این تجمل گرایی تقاضای ارزی را بالا برده و کشور را به کالاهای خارجی وابسته می کند و اگر این تجمل گرایی به کالاهای داخلی باشد نیز بخشی از منابع کشور صرف تولید کالاهایی با کاربرد کمتر می شود. در صورتی که باید ضمن کاهش تجمل گرایی مصرف کالاهای داخلی را ترویج کرد. در نتیجه کاهش تجمل گرایی می تواند الگوی مصرف را اصلاح کند و این امر زمینه ساز دستیابی به اقتصاد مقاومتی است. 

مدیریت در کاهش احتکار؛ هدایت جامعه به سمت اقتصاد مقاومتی 

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که یکی از آسیب های جدی اقتصاد ایران، پدیده احتکار است، گفت: گاهی مردم و حتی دستگاه های اجرایی حجم زیادی از ارزاق و کالاهای مصرفی را برای آینده خود انبار می کنند و احتمال دارد که این مواد غذایی برای چند سال باقی بماند که این امر اثرهای منفی برای اقتصاد به بار می آورد. یکی از این اثرها کم شدن نوع خاصی از کالاها و در نتیجه افزایش قیمت ها در جامعه است که چهار تا پنج درصد نرخ تورم از همین عادت نشات می گیرد. در نتیجه احتکار یکی از ناکارآمدی های داخلی اقتصاد ایران به شمار می رود که با مدیریت در کاهش این امر می توان جامعه را به طرف سیاست های اقتصاد مقاومتی هدایت کرد. 

 گفتمان سازی برای الگوی مصرف محصولات ملی؛ گامی در جهت اقتصاد مقاومتی 

عضو شورای اقتصاد مقاومتی در صدا و سیما با اشاره به این که یکی از اقدام ها برای اجرایی شدن الگوی مصرف صحیح و گام برداشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی، گفتمان و فرهنگ سازی در این ارتباط است، اظهار داشت: فرهنگ سازی یعنی این که الگوی مصرف صحیح کالاهای داخلی در جامعه به مردم آموزش داده شود؛ چرا که بخش زیادی از پدیده های اقتصادی نادرستی که در جامعه به وقوع می پیوندد به دلیل نبود آموزش و بی توجهی در جامعه است. برای نمونه گاهی افرادی کالاهایی را بدون دقت به این که تولید داخل یا خارج است می خرند و این امر به دلیل نبود فرهنگ و توجه است که این امر اقتصاد کشور را با آسیب هایی روبه رو می سازد. از این رو می توان با فرهنگ سازی جامعه را نسبت به نوع کالایی که خریداری می کنند هوشیار کرد. این اطلاع رسانی و آموزش می تواند به خرید کالاهای داخلی و در نتیجه اقتصاد مقاومتی یاری رساند. 

کمپین رسانه ای «خرید کالای ایرانی؛ نوعی امر به معروف در زمینه اقتصاد مقاومتی 

این استاد اقتصاد، کمپین رسانه ای «خرید کالای ایرانی» را اقدامی پسندیده عنوان کرد و در این باره بیان داشت: این اتفاق که شماری از افراد به صورت گروهی و خودجوش در جامعه تصمیم می گیرند که کالاهای ایرانی بخرند و از دیگران می خواهند که این کار را انجام دهند و به این کمپین ملحق شوند نوعی امر به معروف در زمینه اقتصادی است که نقش مهم و تاثیرگذاری در ترویج مصرف کالاهای داخلی و در نتیجه اقتصاد مقاومتی دارد و به دلیل آن که این افراد در زمینه تبلیغ برای استفاده از محصولات ملی فعال و پیشرو هستند می توانند اثرگذاری بیشتری را ایفا کنند. 

 


١١:٠٢ - سه شنبه ٢٤ اسفند ١٣٩٥    /    عدد : ٢٣٢٩    /    تعداد نمایش : ٢٨٧٠


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج