همکاری‌های فناورانه بین‌المللی 
 
 
الف- همکاری های بین المللی:  
 
بهره گیری از توان علمی و تجارب دیگر کشورها و تعاملات علم و فناوری به منظور توسعه و پیشرفت کشور همکاری های بین المللی در دستور کار بوده است.
 
برخی فعالیت‌های انجام شده در راستای ایجاد و تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها عبارتند از:
 
- انعقاد تفاهم های همکاری‌با مراکز علمی و فناوری کشورهای مختلف؛
 
- تبادل هیئت‌های علمی و فناورانه بین مراکز علمی و فناورانه کشور با سایر کشورها؛
 
- راه‌اندازی دفاتر وابستگی‌های همکاری در برخی کشورهای آسیایی و اروپایی؛
 
- عضویت در سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه علم و فناوری برای توسعة همکاری‌های بین‌المللی در حوزه علم و فناوری؛
 
- مشارکت فعال در نمایشگاه‌های بین‌المللی،‌ همایش‌ها و... در حوزه علم و فناوری؛
 
- مشارکت در کمیسیون‌های مشترک با سایر کشورها؛
 
 
ب-توسعه صادرات فناوری:
 
    با نگاهی به زنجیره ارزش محصول در می‌یابیم که مهم‌ترین حلقه آن تجاری‌سازی و ورود محصول به بازار می‌باشد. یکی از بازارهای مهم برای هر شرکت تولیدی بازار سایر کشورها است. در همین راستا با توجه به شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان ضرورت ایجاد بازارهای جدید برای محصولات فناورانه ایرانی به‌عنوان یک امر مهم مطرح می‌گردد. در همین راستا همکاری‌هایی با سایر دستگاه‌های فعال در این حوزه مانند معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری،‌ سازمان توسعه تجارت و سایر سازمان‌های ذی ربط در جهت هموار نمودن مسیر صادرات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است.
 
ظرفیت‌ها و مزیت های کشور برای توسعه امور مرتبط با صادرات محصولات فناورانه عبارتند از:
 
- استفاده از دیپلماسی فناوری در شکل گیری و توسعه مدل تجاری‌سازی محصولات فناورانه در راستای تحقق صادرات؛
 
- استفاده از ظرفیت نمایندگی‌های خارج از کشور به‌منظور ایفای نقش توسعه صادرات محصولات فناورانه داخلی؛
 
- تعدد محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان برای صادرات به خارج از کشور.
 
 
برخی از فعالیت ها و اقدامات انجام شده در این حوزه عبارتند از:
 
- همکاری در تدوين و اجراي برنامه‌ها، خط‌مشی ها و بسته‌های حمايتی مرتبط با توسعه صادرات كالاها و خدمات دانش‌بنيان با مشاركت مراجع ذی‌ربط؛
 
- همکاری در راستای برنامه‌ریزی، هدايت و تشويق شركت‌هاي دانش‌بنيان توانمند به‌منظور ورود به بازارهاي منطقه‌ای، توسعه بازارهای پیرامونی و گسترش زنجیره ارزش منطقه‌ای؛
 
- همکاری در تهيه و اجرای دستورالعمل‌های لازم و همكاري با سازمان‌های ذی‌ربط به‌منظور تسهيل و حسن اجرای برنامه‌های صادرات، واردات نهاده‌های صادراتی، ترخيص كالاها و رفع موانع اجرایی در حوزه شركت‌های دانش‌بنيان؛
 
- همکاری در راستای سياست‌گذاری و حمايت از رویه‌های تجاری مرتبط مانند هیئت‌های تجاری، کارگاه‌ها و سمینارها، برپایی نمايشگاه‌های محصولات و خدمات فناورانه ايران در كشورهاي هدف؛
 
-همکاری در ایجاد نهادهای واسطه به‌منظور توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و SMEها ازجمله: شرکت‌های مدیریت صادرات (EMC)، خوشه‌های صادراتی، شبکه‌های صادراتی و تعریف بسته‌های حمایتی.