برای اصلاح قانون تجارت می‌توان از اصل ۸۵ بهره گرفت

مدیر مطالعه لایحه قانون تجارت گفت: قانون تجارت در کد تجاری ناپلئون مصوب ١٨٠٧ میلادی و قانون اداره تصفیه در قانون فدرال سوئیس مصوب ١٨٧٠ میلادی ریشه داشته و با منبع اقتباس خود به ترتیب حدود ١٢٥ و ٧٠ سال فاصله زمانی داشته‌اند.

جایگزین‌کردن دلار به جای طلا در مبادلات جهانی یک کلاهبرداری بزرگ از سوی آمریکا بود

نماینده کلیمیان ایران در مجلس گفت: ما نباید این را فراموش کنیم که جایگزینی دلار در مبادلات بین‌المللی به جای طلا با کلاهبرداری عظیم آمریکا از تمامی کشورهای دیگر دنیا صورت گرفت و بی‌ثبات ماندن دلار باعث شد یک غارت جهانی به نفع ذخایر طلای آمریکا صورت پذیرد.

حذف دلار در دستور کار

پیمان دوجانبه پولی که مدت‌هاست در بسیاری از کشور‌ها برای حذف دلار از مبادلات تجاری در دستور کار قرار گرفته و بعضا عملیاتی شده، به دنبال پایان دادن بر سیطره جهانی این ارز به ویژه از سوی کشور‌هایی همچون چین، روسیه و ایران بوده است و با فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بهترین راه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه، تلاش مشترک این دو کشور برای حذف دلار در مبادلات تجاری دو جانبه است، به نظر می‌رسد این موضوع با جدیت بیشتری در کشور دنبال خواهد شد. این در حالی است که در کشور ما از سالیان گذشته به ویژه از زمان اوج‌گیری تحریم‌ها علیه ایران، ضرورت اجرای پیمان دوجانبه پولی احساس می‌شد و اگرچه مطابق اظهار نظر برخی اقتصاددانان اجرایی شدن چنین پیمانی می‌تواند مشکلات تجار و فعالان اقتصادی داخل ایران را برای تامین ارز از طریق مرکز مبادلات و صرافی‌ها حل کند، اما چالش‌های موجود در زمینه مبادلات مالی، مخصوصا مبادلات نفت خام در جهان که عمدتا با دلار انجام می‌شود، می‌تواند از دلایل مقاومت برخی دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی برای اجرای این طرح باشد.

650 هزار میلیارد تومان بدهی انباشت‌شده دولت و شرکت‌های دولتی

یکی از واقعیات تلخ اقتصاد ایران آن است که بدهی انباشت‌شده دولت و شرکت‌های دولتی در حد بالایی است یعنی قریب به 650 هزار میلیارد تومان. این رقم در حالی است که دولت در حال حاضر بودجه‌اش حدود 340 هزار میلیارد تومان است که نزدیک به 300 هزار میلیارد تومان آن صرف بودجه جاری می‌شود و به زحمت 40 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی باقی می‌ماند. این در حالی است که حجم پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی بیش از 400 هزار میلیارد تومان است. معنای مشخص این حرف آن است که امیدی نیست تا دولت بتواند این حجم از بدهی را در زمانی کوتاه بازپرداخت کند. بخشی از این بدهی مربوط به بانک‌هاست و طبیعی است که دولت با عدم پرداخت این بدهی سهمی در مشکلات نظام بانکی دارد. بخشی از این بدهی مربوط به موسسات عمومی نظیر سازمان تامین اجتماعی است که طبیعتا دولت سهمی در مشکلات این صندوق دارد. بخش دیگری از این بدهی مربوط به پیمانکاران است و عدم بازپرداخت این بدهی‌ها موجب شده پیمانکاران کشور زمینگیر شوند و نتوانند خدمات خود را به جامعه عرضه کنند. همزمان فشارهای بین‌المللی علیه ایران توسط آمریکا حفظ شده و چشم‌انداز بازار نفت نیز امیدبخش نیست.

۲۶ نقطه ضعف تجارت با جهان

۲۶ شاخصی که موجب شده ایران در حوزه رقابت‌پذیری عقب بماند، شناسایی شدند. عقب‌ماندگی در این ۲۶ شاخص موجب شده ایران در تجارت با جهان نیز ضعیف ظاهر شود. پرداختن به این ضعف‌ها که طیف متنوعی از مسائل نهادی و زیرساختی تا مالی، فناوری و نوآوری را در برمی‌گیرد، می‌تواند به کاهش چالش‌های کسب‌وکار کمک کند. ایران در متغیرهای تعرفه‌های تجاری (براساس درصد از عوارض گمرکی)، مشارکت زنان در نیروی کار، نسبت واردات به تولید ناخالص داخلی، رواج مالکیت خارجی و تمایل به تفویض اختیارات مدیریتی بدترین رتبه را کسب کرده است.

دل‌نگرانی بخش‌خصوصی از بودجه ۹۷

همزمان با فصل بودجه‌نویسی سال ۹۷ پارلمان بخش‌خصوصی نیز دل‌نگرانی‌های خود را در این باره مطرح کرد. رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست روز گذشته هیات نمایندگان این پارلمان درخصوص تدوین بودجه سال آینده به چند نکته اشاره و علاوه بر آن، انتقادهایی را نیز از روند تدوین بودجه مطرح کرد.

مسئولان از تدوين لايحه مدیریت دارایی‌های دولت در خزانه‌داری کل خبر دادند

ماجرای اموال و دارایی‌های دولت همیشه محل توجه بود و بارها هم از انتقال‌ندادن این دارایی‌ها از سوی برخی مقامات گذشته، خبر به بیرون درز می‌کرد؛ اما همواره مدیریت و مولدسازی آنها محل پرسش بود. آن‌قدر حجم این اموال و دارایی‌ها بالاست که وزیر اقتصاد با کنایه همیشگی از آن به‌عنوان «یک، جلویش خیلی صفر» نام می‌برد. او می‌گوید با این حجم بالا، «نگاهمان به اموال دولت مثل بچه‌پولدارها به‌عنوان پول‌ خرد است». رئیس سازمان اداری و استخدامی هم می‌گوید: «ساختمان و خودرو ناموس مدیران دولتی شده است و آنها از واگذاری فضاهای بلااستفاده با تفکر تعرض مدیریتی امتناع می‌کنند». اعداد و ارقام این حوزه هم که در مقابل کلان‌ارقام نفتی، «پول‌خرد» به‌ نظر می‌رسد، چندان کوچک نیست. آن‌گونه که خزانه‌دار کل کشور می‌گوید: «ارزش دارایی‌ دولت به پنج‌هزارو ٦٨٣ تریلیون تومان رسیده است»؛ بااین‌حال، هنوز به‌ دلیل اعلام‌نشدن دقیق مازاد دارایی‌ها، مدیریت آنها دچار چالش است. به همین خاطر به گفته کرباسیان «لایحه جامع مدیریت دارایی‌های دولت در خزانه‌داری کل کشور، در دست تدوین است تا برای گذراندن مراحل قانونی به هیئت وزیران ارسال شود». بااین‌حال، سخن دیگری هم از زبان وزیر اقتصاد شنیده می‌شود که کمی جای تعجب دارد. خبرنگاران از او درباره آخرین رقم بدهی دولت می‌پرسند و او می‌‌گوید: «خوشبختانه دولت دارایی‌های بسیار زیادی دارد؛ اما اکنون آخرین رقم بدهی‌ها را ندارم». این در حالی است که علی طیب‌نیا اتاقی با نام بدهی تشکیل داد تا پس از سال‌ها ابهام و سردرگمی، میزان بدهی‌های دولت مشخص شود. رقمی هم که اعلام شده، ٧٥٠ هزار میلیارد تومان بدهی بود که در این یک‌سال‌و‌اندی که از اعلام این عدد می‌گذرد، باید تغییر اندکی داشته باشد.


2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>